Pewnie moi czytelnicy znają już tę tabelkę... a może nie?
Mity i stereotypy o autyzmie to temat rzeka. Ja często spotykam się z uwagami "jaki autyzm, przecież on umie mówić", "nie siedzi w kącie i nie uderza głową w ścianę" i (moje ulubione) "a w czym jest genialny? bo u takich dzieci jakieś umiejętności kompensują ich braki".
Jeszcze przed tabelką kilka słów o Aspiku w związku z tabelką.
Mój syn nie jest agresywny (zazwyczaj), lubi się przytulać i mówi bardzo dużo. Czasem są to echolalie, czasem monologi ale rozmowy też się zdarzają. Mówi bardzo poprawnie, gramatycznie ale z nieprawidłową intonacją. Ja się do tego przyzwyczaiłam i nie zauważam ale inni ludzie zwracają na to uwagę. W oczy nie patrzy, mowy ciała i mimiki nie rozumie. Chociaż to ostatnie powoli się zmienia :) Polecam pomoc Emocje z wydawnictwa Harmonia.
Aspik działa zadaniowo, jak nie ma zadania do wykonania, wpada w stereotypię i kręci się, chodzi dookoła dywanu albo rysuje setną lokomotywę. Albo siedzi i patrzy w ścianę. Tak, Aspik ma swój świat, w którym czuje się bezpieczny i czasem do niego ucieka. Ma swoje lokomotywy i często nic więcej mu do szczęścia nie potrzeba.
Aspik genialny z pewnością nie jest chociaż ma wysoki iloraz inteligencji. Nie ma żadnych wybitnych zdolności poza pamięcią. To jest straszne pamiętać dokładnie rzeczy i sytuacje, które zdarzyły się pół życia wcześniej...
Syn mój właśnie zrozumiał, o co chodzi w naśladowaniu i coraz częściej przynosi z przedszkola zachowania podpatrzone u innych dzieci.
Aspik musi zawsze wygrać, czasem oszukuje :) Lubi się śmiać i wszystko może go rozbawić, np. warknięcie matki "jeść". Wybucha wtedy takim wspaniałym śmiechem, że nieważne jak zdenerwowana jestem, też zaczynam się śmiać.
Zmian Aspik nie lubi bardzo, ma rytuały, niestety coraz więcej :( Ostatnio pojawiły się tostowe środy i wrócił Kubuś Puchatek przed snem. Pisałam już o Kubusiu Puchatku? Chyba nie. To króciutko: Aspik dostał audiobook Chatka Puchatka na czwarte urodziny i przez osiem miesięcy każdego wieczora słuchał przed snem. Później był spokój, Kubuś Puchatek powędrował na półkę i Aspik nie słuchał niczego. A niedawno Aspik znów kazał sobie włączyć Chatkę Puchatka... I znów każdego wieczora słyszymy "Alan Aleksander Milne Chatka Puchatka Wydawnictwo Nasza Księgarnia Przełożyła Irena Tuwim Czyta Janusz Gajos..."
A teraz już do rzeczy :) Przeklejone w całości ze strony http://www.dzieci.bci.pl/strony/autism/diagnoza.htm
MITY i STEREOTYPY
Obiegowe opinie
na temat autyzmu ,utrudniające diagnozę i
podjęcie wczesnej interwencji
Poniżej
opisane są (w formie tabeli z komentarzem ) opinie z jakimi zetknęli się
rodzice poszukując informacji o autyzmie. Praktyka
wykazuje, że niektóre cechy u osób z
autyzmem mogą wystąpić, ale
ich brak nie oznacza, że
dziecko NIE MA AUTYZMU, ponieważ zaburzenia autystyczne to spektrum wielu, różnych
objawów o różnym nasileniu.
Poniższe
opracowanie jest praktycznym poradnikiem, opartym na przykładach.
Opis
|
Komentarz |
|
Osoby z autyzmem nie przytulają się
|
Wiele osób z autyzmem
przytula się do rodziców i opiekunów
|
|
Osoby z autyzmem nie patrzą w oczy
|
Część
osób nawiązuje dobry kontakt wzrokowy
|
|
Autyzm dotyczy tylko dzieci
|
Autyzm to jednostka chorobowa dotycząca ludzi w różnym
wieku
|
|
Wszystkie dzieci z autyzmem zachowują się tak samo
|
Nie ma
dwóch takich samych osób z autyzmem. Obraz choroby może się skrajnie
różnić
|
|
Osoby z autyzmem są agresywne
|
Tylko u
części osób mogą wystąpić takie zachowania
|
|
Autyzm jest spowodowany przez odrzucającą postawę
matki ( teoria” zimnej matki”)
|
Autyzm jest zaburzeniem pracy mózgu . Nie jest wywołany
przez nieprawidłowe relacje z matką i odrzucenie
|
|
Osoby z autyzmem nie mówią
|
Wiele osób mówi, ale używanie przez nich języka jest inne, nie zawsze służy komunikacji i
chęci dzielenia się wspólną uwagą.
|
|
„Skoro ktoś
mówi, to znaczy, ze nie ma autyzmu”
|
Część osób z Zespołem Aspergera albo z tzw.
wysoko funkcjonującym autyzmem biegle używa języka
|
|
Osoby z autyzmem nie kontaktują się z innymi ludźmi,
unikają ludzi, izolują się fizycznie, siedzą w kącie, patrzą niewidzącym
wzrokiem
|
Wiele osób
dąży do kontaktów z innym, zaczepia ludzi, mówi do nich , ciągnie za
ręce , nakłania do jakiejś
czynności, ale najczęściej na własnych warunkach.
|
|
„Chłopcy
zaczynają mówić później”
„ Ja nie mówiłem do 3 lat a teraz mówię aż
za dużo „ itd.
|
Nie dotyczy wszystkich chłopców .Nie zawsze związane jest to z
cechami osobniczymi. Opóźnienie rozwoju mowy szczególnie powiązane z
innymi czynnikami, może świadczyć o ryzyku wystąpienia autyzmu.
|
|
Dzieci z autyzmem są spokojne, pogrążone w swoim
świecie
|
Nie
zawsze. Autyzm często wiąże się z nadruchliwością, pobudzeniem,
niepokojem ruchowym i emocjonalnym
|
|
Osoby z autyzmem stwarzają sobie swój przyjazny dla
nich świat autystyczny, w którym
są szczęśliwe izolując się od naszego"
złego świata"
|
Postawa
wycofująca u osób z autyzmem wynika z odgradzania się od nadmiaru bodźców
a nie z chęci ucieczki do „ lepszego świata”
Autyzm
nie jest wyborem.
|
|
Dzieci z autyzmem kręcą różnymi przedmiotami,
wirują, machają nimi przed oczyma
|
Część dzieci objawia w ten sposób stymulacje wzrokowe, ale
dotyczy to tylko pewnej grupy. Nie jest to zachowanie
powszechne i niezbędne do stwierdzenie autyzmu
|
|
Osoby z autyzmem są wybitnie uzdolnione,
genialne, niezrozumiane
|
Wybitne, wybiórcze uzdolnienia występują bardzo
rzadko. Wśród osób z autyzmem zdarzają się genialni matematycy,
malarze, muzycy. Uzdolnienia te
jednak są „wyspowe” i współistnieją z reguły ze znacznymi
deficytami funkcjonowania społecznego
|
|
Autyzm jest nieuleczalny
|
Wczesna
interwencja terapeutyczna może
sprawić, że dziecko pokona
ograniczenia wynikające z choroby. Nie oznacza to jednak, że każdy
przypadek autyzmu można wyleczyć. Oznacza jednak, że w każdym
przypadku terapia może znacznie poprawić stan chorego.
|
|
Autyzm wiąże się zawsze z upośledzeniem umysłowym
|
Nie zawsze osoba z autyzmem jest upośledzona umysłowo,
część z nich wykazuje inteligencję w normie a nawet ponadprzeciętną.
Poza tym testy na inteligencje mogą wypaść niemiarodajnie w przypadku
utrudnionego kontaktu z badanym.
|
|
Dzieci z autyzmem nie rozumieją co się do nich mówi
|
Rodzice
zgłaszają często , że dzieci zatrzymują w pamięci słowa i zdania,
trafnie rozumiejąc ich sens, choć nie okazują tego w sposób adekwatny
,zrozumiały powszechnie
|
|
Dziecko samo wyrośnie „ z tego”, trzeba
czekać
|
Dziecko
nie wyrośnie z autyzmu bez wielokierunkowej terapii
|
|
„Dziecko
należy oddać do przedszkola, bo tam
będzie musiało mówić, podporządkować się regułom i będzie naśladować innych”
|
Dziecko z autyzmem nie uczy się samo w
naturalny sposób, przez naśladownictwo czy społeczne
naciski. Pobyt w przedszkolu masowym może tylko pogłębić
deficyty i frustrację. Praktyka wykazuje, że dziecko
należy przygotować do uczestniczenia w grupie , wprowadzić je do
grupy pod okiem terapeuty/asystenta.
|
|
Autyzm jest odmianą schizofrenii, chorobą psychiczną
|
Osoby z autyzmem nie mają takich objawów jak
urojenia, omamy słuchowe czy wzrokowe, choć mogą być nadwrażliwe na bodźce. Autyzm upośledzając
czynności psychiczne i myślenie, objawia się często mało zrozumiałym
stylem wypowiedzi i dziwną
interpretację zdarzeń. Wynika to często z braku teorii umysłu i
upośledzenia selekcji bodźców na te mniej i bardziej
istotne.
|
|
Osoby z autyzmem nie mają rozwiniętych takich cech
jak ambicja, poczucie godności, chęć rywalizacji , chęć odnoszenia
sukcesów itd.
|
Wiele osób
z autyzmem ma wysoko rozwinięte cechy osobowości świadczące o tym, że
nieobce są im społeczne zachowania i aspiracje. Nie zawsze jednak
potrafią to adekwatnie ujawnić i
przeżywają frustrację z powodu braku
takich dokonań.
|
|
Dzieci a
autyzmem w ogóle nie są zainteresowane innym dziećmi, nie bawią się
razem
|
Często dzieci są zainteresowane zabawą, ale
przeważnie stoją nieco z boku, próbują włączać się do
zabawy, która polega przeważnie na wspólnym bieganiu, aktywności
fizycznej. Nie są jednak gotowe podjąć bez przygotowania zabawy
symbolicznej ( w udawanie)
|
|
Osoby z autyzmem nie mają
żadnych zainteresowań
|
Wręcz przeciwnie- zainteresowania potrafią być wręcz
obsesyjne ( np. mapy,
liczenie, dinozaury itd.) Mogą przemijać a na ich miejsce pojawiają się
inne, równie intensywne.
|
|
Osoby z autyzmem są smutne
|
Często
są to ludzie „wiecznie uśmiechnięci” i
radośni, okazujący w ten sposób przynależność do świata społecznego
. Jest to forma zdobywania przez
nich akceptacji.
|
|
Mowa osób z autyzmem jest monotonna, pozbawiona
prawidłowej intonacji, przypomina skandowanie
|
Mowa może
być nieprawidłowa pod względem melodyki, ale nie dotyczy to wszystkich.
|
|
Osoby z autyzmem nie lubią nowych
miejsc, zmian, niespodzianek, muszą mieć stałe rytuały
|
W rozwoju dzieci z autyzmem występuje często
upodobanie do niezmienności, lecz nie jest to kryterium niezbędne. Z biegiem czasu wiele dzieci dobrze akceptuje zmiany,
potrafi się adaptować do nowych warunków. Pewną rolę ogrywają tu też
cechy osobnicze i nasilenie choroby
|
|
Opracowanie: Małgorzata
Mikos
Tabela powstała na podstawie informacji przekazanych przez rodziców dzieci ze diagnozowanymi zaburzeniami szeroko
pojętego spektrum autyzmu Rozpowszechnianie jak najbardziej dozwolone i
wskazane.
Mikkka, jejku, jak ja długo u Was nie byłam. Ale proszę o usprawiedliwienie. Tabelka jest fantastyczna, muszę ja w spokoju przeanalizować. Przyznam, że wiele obiegowych opinii i ja miałam w głowie. Np ta o przytulaniu.
OdpowiedzUsuńUściski dla Was
A.
fantastyczna tabelka, jutro wrzucę ją na bloga!
OdpowiedzUsuń